„Az a baj, hogy nem ülünk ki a képkeretre…”

Székely Csaba Bányavaksága a megfelelő adagú humorral ébreszt rá arra, hogy valahol mind felelősek vagyunk az etnikai konfliktusok kialakulásáért és létezéséért. A címben szereplő első személy többes szám is erre utal. Világbéke témákba torkolló beszélgetés, mindenki hippi és környezetvédő, Székely Csaba a trónról figyel, Szűcs Kati megjegyzi, hogy a rasszimus és kisebbség kérdése nem olyan egyszerű. Köllő Kata megmondja, hogy látszólag más népek már kiültek a képkeret szélére, csak a románok és magyarok maradtak még le. Mi a szerepe az egészben a színháznak? Nem az, hogy reményt sugalljon, mint ahogy azt a trend tartja-mondja Szűcs Kati. Akkor mi?


Eltaláltátok a színpadképet, a képkeret a sztereotípia problémáját vetíti elő, mivel látunk egy sztereotip közeget, ami arról szól, hogy hogyan látjuk ezeket a román-magyar konfliktusokat kívülről-belülről egyaránt. (Varga Anikó) – Anikó megjegyzése rögtön elindítja a beszélgetés fogaskerekeit, mindenkinek van megjegyzendője az interetnikus kapcsolatok margójára.

Az előadásnak az a tulajdonsága, hogy árulkodik. Rólunk. És zavarhatja az előadás a nézőt, mert olyan dolgokat tár elénk, amiről mi nem szeretünk beszélni, mivel frusztráló. (Csurulya Csongor)

– A szereplőkhöz nem úgy álltam hozzá, hogy bunkó gazemberek, hanem az emberi oldalukról közelítettem meg őket. (Székely Csaba)
– Már megbocsáss, de azok. Csak másképp csinálják… smekerek. (Köllő Kata)

Én nagyon-nagyon szerettem az előzőben is és a mostaniban is a Tarantino-részeket (Bányavirág, Bányavakság- a szerk.). Például a gumicsizma-húzós jelenet, a paszulyevés, beszélgetés a semmiről, ugyanúgy, mint Tarantinónál, amikor beszélgetnek a hamburgerről, és még félre is értik egymást. (Szűcs-Olcsváry Gellért)

Abból a helyzetből alakul ki sokszor konfliktus a darabban, hogy egymás mellett vagyunk, és közben nem látunk ki a fejünkből. Mert mindenki végzi a maga dolgát, és mindenki meg van győződve róla, hogy az, amit csinál, az jó. Ezért szerethető annyira a rendőr figurája, mert, habár kitol Inczével, a saját szemszögéből neki van igaza. (Szűcs-Olcsváry Gellért)

A beszélgetés dinamikája úgy indul, hogy a sztereotípiákról, szereplőkről hamarosan átterelődik a szó a valóságbeli áttételükre. És beszéltünk humorról, kevés utcai politikáról, még Verespatakról is, és mindenhez volt egy kapocs az előadásban.


– Ki kéne ülni végre a képkeret szélére, és egymással elbeszélgetni. (Köllő Kata)
– Akkor ki kellene üljenek a franciák az angolokkal, a franciák a németekkel, az angolok a németekkel… (Szűcs-Olcsváry Gellért)
– Ők már rég kiültek, legalábbis látszólag. (Köllő Kata)

A román fél sorolja a maga sérelmeit, és a magyar fél sorolja a maga sérelmeit, és ezek soha nem találkoznak. (Köllő Kata)

Ha beültetünk ide minden románt és magyart, hogy megnézzék az előadást, és utána megkérdezzük: emberek, ugye ez így van? Igen. Jót röhögtünk rajta? Igen. Mindenki elfogadja, hogy ez a status quo? Igen. Tudunk-e ezen változtatni? Nem. Jót röhögtünk rajta, elgondolkodtunk rajta, beszélgetünk róla, és innen kimegyünk, holnap folytatódik ugyanaz. (Szűcs-Olcsváry Gellért)

Úgy érzem, hogy itt beszélgetünk az egyéni problémákról, és közben azon gondolkodtam, hogy mi keltette ezt a frusztrációt az előadásban. És arra gondoltam, hogy ha ezt az egész nemzetiség problémát lefölöznénk, és mondjuk, a rendőr magyar lenne, akkor teljesen más problémával néznénk szembe. Akkor látnánk, hogy mindannyiuknak vannak problémái, és ezek össze vannak kötve, így egymásnak okoznak fájdalmat. Itt vannak a mi életünkkel kapcsolatos gondok, és nem a nagy nemzeti problémák, amiket mi általánosan beszélünk, és lehet, hogy nem kellene. Mert minket nem a nagy nemzeti problémák érdekelnek, hanem a saját családunk, amit folyton elhomályosít fölülről ez a lepel. (Jakab Levente)

Az előadásban nagyon finoman ki vannak dolgozva a gesztusok, amik a hatalmi viszonyokat is illusztrálják. Például a rendőr csípőre tett keze. (Varga Anikó) – próbálja Anikó visszaterelni a szót az előadásra.

Én nagyon szeretem az előadás finom, összetett humorát. A humor teszi lehetővé, hogy ezekről a problémákról beszéljünk. Felszabadító erejűnek éreztem, nagyon jó humornak érzem, nem poénkodásnak. (Szűcs Kati)

Eszembe jut a Csak egy szög, ami úgy fejeződött be, hogy „És most kimentek az utcára, és együtt kell élnetek.” Én ezen majdnem elbőgtem magam, egy drámai felismerés volt számomra. És előadás közben el kellett gondolkodnom azon, hogy rasszista vagyok-e, közben én mindaddig meg voltam arról győződve, hogy nem. És az a fantasztikus, hogy a beszélgetés után kimegyünk, és elgondolkodunk, utána meg ugyanazokkal a jelenségekkel találkozunk. (Szűcs Kati) – veti fel újra az etnikai konfliktusok problémáját Szűcs Kati, és a beszélgetés újra személyes és személytelen vitatöredékekre bomlik.


– Látták már románok is az előadást, és azt a részt, amikor kiülnek a keretre, nagyon szeretik. El is kérték a szöveget. (Székely Csaba)
– Nem meglepő, hogy csak 1600-ig mentek vissza? (ezt nem tudjuk, ki mondta)

– De itt szörnyű dolgok történnek. Hogy bánnak ebben a darabban a nőkkel? (Köllő Kata)
– Hát hogy bánnak a pálinkával?! Kihasználják! (Antal Csaba)

Én imádom, hogy nem várjátok ki a nevetést, annyira szép, hogy nem akad el, s az után annyi ismétlés van, hogy ki lehet hámozni, hogy mit hangzott el. (Szűcs Kati)

Színészként az a feladatom, hogy megtaláljam az adott figura igazát. Olyan kulcsot keresek a szerepekhez, hogy a figura szimpatikus legyen. (Bányai Kelemen Barna)

Az egyensúlyát a beszélgetésnek az teremti meg, hogy minden szereplő esendő, gyarló. (Sebestyén Aba)


Az volt az egyik fájó pont, hogy a két magyar csak akkor tudott összefogni, amikor valami ellen kellett összefogni. (Szabó Janka)

Az egyik néző megjegyezte, hogy a humor által könnyű volt az egésszel szembesülni, de a remény nem jelent meg, és azon gondolkodtam, hogy ez rajtunk, embereken múlik, és nem a színház, vagy bármily felső erő feladata Ne várjuk mástól a megoldást, magunktól várjuk. Ha szembenézek magammal, akkor változhat a világ.  – mondta ki az omegát a Szűcs Kati. És a beszélgetés attól lett kerek, hogy felmerült a színház szerepe a világban, Köllő Kata szerint az, hogy ráébresszen a valóságra. És addig néhányan csendben, elmélkedve figyelte amint egyik témából bontakozik ki a másik, és az előadás ilyen dominó-hatást ért el. Szűcs Kati megjegyezte, hogy ez a bizonyítéka annak, hogy az előadás elérte célját.
kolozsvári.alida