Kell-e a színház az embereknek?

Interjú Fincziski Andreával


15 éve vagy tagja a társulatnak. Milyen érzés volt, hogy egy akkor alapuló társulat tagja lehettél?
Ha azt mondom, hogy felemelő, az közhelyesnek tűnhet, de tényleg az volt. Azelőtt Temesváron voltam, és abban a megtiszteltetésben volt részem, hogy felkértek, hogy legyek egy akkor alapuló színház tagja.

Melyik volt a legmeghatározóbb emlék ebből a 15 évből?
Ha visszagondolok, akkor az első előadás. Ahogy a nézők örültek ennek az egésznek, ahogy mi örültünk. Az első évad, az a kaotikus állapot, az a tanulási folyamat, mit hogyan kell csinálni. S talán legemlékezetesebb emlék, negatív értelemben az, amikor megkérdőjeleződött a színház sorsa, egy adott ponton utcára is mentünk. Egy nagyon érdekes tapasztalat volt, felmerült a kérdés, hogy a kultúra az csak nekünk fontos-e. Az emberek akarják-e a színházat? Ez egy olyan kérdés, ami a mindenkié. Mi szeretjük, teszünk érte, de van-e ennek érvényessége, célja, hite. Kell-e a színház az embereknek?

Sikerült válaszokat kapni ezekre a kérdésekre?
Szerintem, ha mi hiszünk benne, és hittel, akarattal csináljuk, akkor igen. A színház egy kapcsolódási történet, ha mindenki hajlandó lépéseket tenni, dolgozzunk bármilyen nehezen, akkor is meg van a létjogosultsága ma is. Csak más formában, és azt kell, megtanuljuk, hogy mi ez a forma.

Melyek azok az előadások, szerepek, amikre a legszívesebben visszaemlékszel?
A régiek közül nagyon szerettem a Két úr szolgáját még az első évadban. Nagyon szerettem még Szabó K. Istvánnal a munkákat, aki több évig volt rendezőnk, nagyon szerettem az ő vizuális világát. Az utóbbi évekből pedig az Ovibradert, vagy a műhely jellegű munkákat, mint például a Lovasok.

Melyik volt a kedvenc szereped?
Nem tudom, én egy örök elégedetlen vagyok. Nem nagyon tudok egyet mondani. Mindig azt szerettem, ha a csapat jól érezte magát. Amikor rácsodálkozhattam a kollégák munkájára.

Volt olyan emlék, amire ha vissza gondolsz, mindig elmosolyodsz?
Amikor hülyülünk. Ha valami nem úgy történik ahogy az előadásban meg van írva. Voltak előadás temetések, de ma már nem nagyon vannak. Ezekre mindig készültünk poénokkal, nem az a kellék jött be, ami kellett volna, vagy nem az a szereplő. Ezeket én nagyon szerettem, és sajnálom, hogy nem lehetett ezt rendszeressé tenni, mert azért plusz munka és a néző számára is érdekes volt. Volt, hogy csináltunk divatbemutatót a jelmezekből, azt is nagyon szerettem. Ezek az emlékek is mind a közös munkához kötöttek.

kérdezett balázs.lehel