Múlt hatása jelenre és jövőre

Amennyire jók a poénok és szép a zene, legalább annyira ijesztő és megrettentő a Parasztopera. Csupa vidám dolog: disznóvágás, esküvő. Legalábbis annak kellene lennie, de korántsem így van. Ezt jelzi, képviseli az előadás ideje alatt végig a színpadon ide-oda járkáló, halálra emlékeztető karmester is. Csak a felszínen vidámak a szereplők, azonban mindenkinek meg van a saját bánata, és ez csak fokozódni fog. A fiú nem a menyasszonyát szereti, hanem a mostoha testvérét, és ez viszonozva is van. Csakhogy őt a szülei eladták a degenerált állomásfőnöknek két hold szőlőért. A szülőket csak a vagyon érdekli. A menyasszony szüleinek borzalmas a házassága, a nő egyenest utálja tutyimutyi férjét. Mindez pedig csak az alapszituáció. Hamarosan minden még rosszabb lesz.


A lányról kiderül, hogy akit eddig apjának hitt az nem is az apja. A fiú megtudja, hogy saját unokahúgát készül feleségül venni, e mögött pedig a titokzatos cowboy áll, aki Roland elveszett testvére. A cowboyt, aki átplasztikázta az arcát, saját szülei ölik meg pénzéért, nem ismerve fel őt. Az egészre az intrikus állomásfőnök segítségével derül fény. A végén pedig semmit sem javul a helyzet: a menyasszony megöli a mostohatestvért, a megcsalt apa megöli az állomásfőnököt és feleségét, majd öngyilkos lesz. Teljes a káosz a színpadon.

Azért szeretjük a Parasztoperát, mert bár a nevében benne van az opera szó, ez egyfajta paródiája annak. Sokkal szabadabb a nyelvezete, közel áll a hétköznapjainkban beszédéhez. Érdekes és sokrétű a cselekménye, sok a poén, amin nevetni lehet. Van rá esély, hogy egy hétköznapi ember is értse, és magára ismerhessen benne. A díszlet is rásegít az előadás dinamikájára, kerekeken guruló asztalok, hinta. Ez mind élvezetessé teszik az amúgy sötét történetet.


Számomra a legszebb, amikor az előadás végén a hűtőben, amiben végig látjuk a levágott malacot, beteszik a cowboy ruháját. Utalva arra, hogy megölték, mint egy disznót, a saját megélhetésük érdekében. Bármennyire is oldott az előadás hangulata, a végeredmény valami horrorisztikus. Az ember szörnyűségekre képes, de amit a múltban megtett, azért a jövőben keservesen meg kell szenvednie. Ezt a keserűséget látjuk a halálos karmester arcán is az előadás teljes ideje alatt.      

balázs.lehel