13` 32” – beszélgetés Székely Csabával

Drámáidban melyik szereplővel tudsz a leginkább azonosulni?
Nincs olyan, amelyikkel különösebben azonosulni tudnék, de mindegyikből van egy falatka belőlem. Volt, akit élvezetesebb volt megírni, és volt, akit nem. Törekszem arra, hogy a szereplőim ne legyenek olyanok, mint én. Mivel igyekszem úgy írni, hogy mindegyiknek meglegyen az igaza, s mivel szeretem, ha igazam van, ezért nem állnak távol tőlem.

Mi volt a kedvenc visszajelzésed?
Kedvencem a „nemzetietlen egyházgyalázó szocreál giccs” szépen kereken megfogalmazva. Ha visszajelzésről van szó, akkor az aktuális előadásokról kapok visszajelzéseket. Most a Bányavíz a legújabb, ami színpadra került, ezzel kapcsolatban pedig Puskás Panni kritikája tetszik a legjobban a Revizoron.

Volt inspiráció hiányod? És ha ez megtörtént, hogyan hidaltad át?
Hát, most is benne vagyok, és még nem léptem ezen túl. Időnként van ilyen. Az inspiráció hiányon úgy a legkönnyebb túljutni, ha rejtélyes módon megszakad az internet, kénytelen vagyok nem facebookozni. Nem beszélgetni senkivel, csak írni. Nem tudok mást az inspiráció hiány áthidalására, mint azt, hogy írni. Még akkor is, ha rossz a szöveg, vagy ha tudod, hogy ebből nem lesz semmi. Akkor is írni, írni azt, amin éppen dolgozol. Kidobod az egész szöveget, és újrakezded. De lehet, hogy marad benne két olyan szikra, amelyekkel ezen továbbléphetsz.

Legrosszabb mondat, amit valaha leírtál?
Nem tudom. Hogyha előttem lennének a szövegeim, akkor találnék. Ha írás közben tudnám, hogy rossz a mondat, akkor nem írnám le.

Van olyan része az előadásoknak, ami pontosan azt adja vissza, amit megírtál?
Ez most így furcsa, mert amikor írok, elképzelek egy képet a fejemben, ami konkrétan nem egy elejétől végéig lejátszott előadás. Hanem színészek, figurák, akik egymással beszélgetnek, történik valami velük. Ehhez képest mindig más valami történik.
Néha megtörténik, hogy a megvalósult előadásban sokkal jobb lesz, mint amit én elképzeltem. Gyakran rosszul képzelem el, mivel nem értek a rendezéshez, nem vagyok színész. Azt gondolom, hogy ez eljátszható, kimondható, közben pedig nem.
A Bányavakságnál például az a jelenet, amikor a polgármester és rendőr kiülnek a díszlet szélére, elkezdik egymást szidni, egymás fejére olvasni a történelmi sérelmeket. Ez ebben a formában jobb, mint amit én elképzeltem.



Kedvenc előadásod?
A top három: Andrei Şerban – Ványa bácsi (Kolozsvári Állami Magyar Színház), J. Pommerat – La réunification des deux Corées (Francia Odeon Színház), Silviu Purcărete – Faust (Szebeni Nemzeti Színház)

Drámaíráson kívül mivel foglalkoznál még?
Valami hasznossal, mivel a drámaírás ugye luxuscikk. Ha újrakezdeném az egészet, valószínűleg orvos lennék. Az építkezés is nagyon hasznos, apám például építész, ő egy hasznos ember. Ebben az is benne van, hogy kapitalizmus van, így olyan dolgok is épülnek, amire nincs szükség. Mint például szükség lenne egy irodára, ehelyett épül nyolcezer, viszont az orvos éppen azt az egy életet menti meg. Ilyen szempontból az orvos azt teszi, amire tényleg szükség van.

Mennyire befolyásolnak téged a drámák után születő vélemények, kritikák?
Ezekre szoktam figyelni, mivel olyasmit is megtudtok a saját drámáimról, amit addig nem tudtam, miközben milyen igaz. Olyan szempontból nem befolyásol, hogy következő alkalommal másként csináljam. Befolyásolni nem befolyásol, csak érdekel.

sándor.orsi