Csillagos ég a Rhone felett

Sötét alagútban lépkedünk. Akár egy sötét csigaház, a befele vezető út kanyarog, óvatosan haladnak a nézők, nemcsak magukra, egymásra is figyelve. Kicsiny és zárt tér fogad. A színpad látványa groteszk, lehetetlennek tűnik, mégis figyelmet követelő. Nemhiába. Fekete falak, hófehér csövek, két fehér paplan, fekete labirintus mintával. Különböző lámpák, kisebbek nagyobbak, más-más fényűek. A falon lévő Van Gogh festmény kék színe szétfeszít minden más energiát a térben. Lenyűgöző, egyszerűen beszippant. Ebből a látomásból ébreszt fel valami tépőzáras szakadás. Tolakodás, zsörtölődés hallatszik valahonnan. Egy nő furakodik, behatol a térbe, két ember csomagját cipeli, ettől már-már azt hihetjük, hogy nem fog beférni az ajtón. A tér feszült erővonalait a nő mozgása, durvasága még erőteljesebben kiemeli. Férje az ajtón kívül marad, haza akar menni. Egy idő után, a feleség megelégeli férje nyavalygását, erőszakkal behúzza a térbe. Dulakodások váltják egymást, kisebb-nagyobb megszakításokkal. Erőfölény és annak elvesztése. A feleség lefejti férjéről kabátját, mivel forróság van a szobában. Az egészben csak az a vicces, hogy ő viszont az előadás legvégéig kabátban játszik. Sok esetben a házastársak közötti lökdösődés ritmusa táncmozdulatokba is átmegy. Sokszor találkozunk groteszk nevetésekkel, amelyek valahogy a helyzetek kilátástalansága, abszurditása fele emelik a történetet.


A helyszín egy szálloda tizenegyes szobája. Valahol a hegyekben, karácsonykor. Ezt a keretet bárhová el lehet képzelni, ahogy a szereplők is jöhetnek közülünk. A díszlet, a jelmez, a mondatok, a játék valami nagyon erős szimbolikát, megfejteni valót kíván. A feleség támadó megnyilvánulásai férjével szemben, a banánetetés, a vetkőztetés, az injekciózás egy nagyon erős kontrasztot szolgál, amely az elkövetkezőkben rámutat a feleség szerény viselkedésére, figyelmességére. Miután férjét lefekteti „vendégeket” fogad. Megérkezik Herman úr, aki össze-vissza beszél, kiderül, hogy egy közveszélyes fiút keres, aki valószínűleg a tizenegyes szobában ólálkodik. A cselekmény folyamatosan pörög, nincs egy nyugodt pillanat sem. Mindeközben a Van Gogh festmény „hallgatásba burkolózva figyel”. Kék éjszaka, csillagok, a város fénye a víz tükrén, egy házaspár a vízpart mellől igyekszik valahová, minden kék. A felszínes olvasat könnyednek írhatja le a látottakat, de annál erősebb, feszültebb indulatokkal van tele, valami nem egészen szokványos történik a festményen. Átvitt értelemben egy tükör az előadásban, habár ablaknak használják a szereplők, ettől talán még erősebben érvényesül fontossága. 

A tárgyak, az eszközök használta nem csupán kitöltenek egy űrt, hanem jelentéseket hordoznak: a hideg, a meleg lámpafény, a női táska, mint menni akarás, az ágy, ami lehet egyszerre tehetetlenség és belefáradás is. Nagy kérdése az előadásnak a férj állapota, nem lehet tudni, hogy halott vagy csak mélyen alszik. A fiú tükröt tart a férj arcához, de a lélegzés nyomait nem találja. Nem tudhatjuk, hogy a feleség képes lett volna férjét megölni, vagy csak egyszerűen nem érdekli férje, mereven kiáll amellett, hogy mélyen alszik.


Irene egyedül marad a szobában, de nem sokáig, mivel újabb vendéget kell fogadnia, azt a bizonyos fiút. A férj, mint férfi már tehetetlen, viszont a fiú ugyanezt a szellemiséget folytatja, Irenet meg kell győznie igaza felől. Nem akar vele semmiről sem beszélni, kevés választja el attól, hogy megüsse a nőt. A fiú bezuhan a térbe, mindent még jobban felkavar, ezen túl már egy nyugodt perc sincs sem szereplőnek, sem nézőnek. Hisztik és ordibálások, tehetetlenség és próbálkozások.

Irene ezek mellett is rokonszenvez a fiúval. Meg akarja óvni őt, segíteni akar. Jó ember akar lenni. Talán, mert magára ismer a fiúban? Nem lehet ezt tisztán tudni, tapogatózunk. Ebben a tudatlanságban, útvesztőben alkalmazkodunk, cinkosai leszünk a fiúnak, amikor közénk menekül búvóhelyért, és mi nem fedjük fel őt.

Rendre megérkezik a felderítő csapat. Mindenki keresi a fiút, egy szállodai alkalmazott unokájával, majd rendőrök. Ezek a pillanatok a komikum forrását emelik ki. Horváthné poénkodik a rendőrökkel, az egyik közülük az ő volt veje. A nyomozót semmibe veszi, kigúnyolja munkáját, nem hagyja őket dolgozni. Horváthné olyan, mint egy ceremóniamester: mindenről tud, a szálakat önkényesen összegubancolja, mivel ő is Félix javát akarja titokban szolgálni. Megérkeznek a felszabadító mókás játékok, majdnem eldurranó verekedések, színes ceruzák a földön, melyeken a rendőrök megcsúsznak, a nyomozó hanyatesik, de a tapasztalt rendőrök, hip-hop felhúzzák. Miközben Horváthné nevet az általa okozott galibán. Talán ő képvisel leginkább mindent, tud Irene hazugságáról, mégsem fedi fel, ahogy Félixet is megóvja, csupán szánalomból. Sok szenvedés után Félix beugrik a Van Gogh festménybe, avagy kiugrik az ablakon a halálba. A cselekmény a villanykapcsolással lezárul, ezzel együtt véglegesen a házaspár élete is.


A játék legvégén az előadás címe, A fiú, mégis megfejteni valót kíván. Talán a történet férfi szereplőire próbál nagyobb hangsúlyt fektetni. Talán.
sándor.orsi