Semmi? Ez már valami!

A semmiből is lehet izgalmasat csinálni – láthattuk a tegnapi előadásban. Azzal az erős gyanúval mentem be a nézőtérre, hogy ez most valami egészen érdekes lesz. Mondták, hogy a regényt, amiből készült az előadás, a megjelenése után betiltották, majd rá egy évre kötelező olvasmánnyá tették – egészen biztos, hogy nem véletlenül.


Pierre Anthon rájön, hogy semmi sem számít, otthagyja az iskolát, és főállásban gyakorolja a semmittevés művészetét. Persze a barátai nem nézik jó szemmel.

Tudtuk, hogy valahol igaza van, de nem mertük hangosan kimondani. Halkan sem.
Mi igenis el akartunk érni valamit az életben, vinni akartuk valamire!

Régi osztálytársai eldöntik, hogy bebizonyítják neki, hogy igenis vannak fontos dolgok, amik számítanak, és amiért érdemes élni.

Mi az, ami miatt az vagy, aki? Amit ha elvesznek tőled, már nem vagy ugyanaz a személy?

Mindenki lemond valami lényeges dologról az életében, és egy rakásba gyűjtik. Így kezd el épülni a „fontos dolgok halma”, hiszen az, amiről nehezen mondasz le, az tényleg fontos, nem? Az már valami! Valami igazán fontos.

Kialakul egy játék – aki utoljára rak a halomra, az jelöli ki, hogy ki lesz a következő, és hogy mit kell beadnia. Eleinte „csak” zöld cipő, bokszkesztyű, füzet, bicikli, stb. kerül rá.
Egy olyan zöld cipő, aminek három hónapi könyörgés volt az ára, egy olyan bokszkesztyű, amelyhez komoly érzelmi szálak fűződtek, egy olyan füzet, amely tele volt sok év jegyzeteivel és fontos autogramokkal, és egy olyan bicikli, amiért valaki egy évig hajnali ötkor kelt és újságot hordott.

A kör újrakezdődik – a tét már sokkal nagyobb.
A fiatalok sorban megszegik a tízparancsolat valamennyi tételét: a „fontos dolgok halmára” kerül egy kultikus zászló, lopott jézusszobor, egy halott kistestvér (koporsóstól), szüzesség, egy megölt kutya feje és legvégül egy ujj is.
Kiszállni pedig nem lehet.


„A szabály az szabály. Enélkül szart sem ér az egész!”

Persze az áldozat személyre szabott, másként méltatlan lenne a nevéhez a halom: a mélyen hívő fiúnak kell ellopnia a templomszobrot, a szemérmes lány adja az ártatlanságát, a hihetetlenül tehetséges gitáros pedig az ujját – és itt a játék leáll. Közbeavatkozik a rendőrség is, de furcsa módon a világ pozitívan áll a fiatalok halmához – művészetként tekintenek rá.

Pénzt ajánlanak a halomért cserébe, elkezdődik az álmodozás, van, aki száznyi cipőt venne, van, aki a templomnak adományozna, van, aki egy új gitárt venne belőle vagy bokszkesztyűt – csak a szüzességét elvesztő lány marad néma.
De Pierre Anthon végre láthatja: van értelme az életnek!

– Azok ott tényleg azok a dolgok, amik a legfontosabbak számotokra? – kérdi mégis Pierre.
– Persze! – felelik büszkén kórusban a fiatalok.
– És tényleg eladjátok őket? De hisz mid marad ezen a hatalmas és üres világon, ha beadod, eladod a számodra legbecsesebb dolgot? Semmi.


Sok kérdést vet fel az előadás: melyik inkább, a nihilizmus vagy a küzdés? Hol van az a vékony vonal, ami elválasztja a jót a rossztól, lemondást az áldozattól? Mitől lesz „felnőtt” valaki? Mitől lesz valaki valaki? – kérdezhetnénk.

És végül: én mit tennék a „fontos dolgok halmazára”?

szabó.janka