Hipnózis egy egész életen át

Mi lenne, ha hipnotizálnának minket, láthatnánk múltunk-jövőnk bármely pillanatát tökéletes tisztasággal? Lehet, hogy ez érdekesen hangzik, de mennyire lehet izgalmas a visszatérés utáni valóságban a látottakkal, átéltekkel együtt élni?

Ez a válasz fogalmazódik meg nagyvonalakban a Plazma2, avagy az Ovibrader felolvasó színházban.


A darab tartalmi oldala egyszerűnek tűnik: Petikét édesanyja elviszi Dr.Keve gyermekpszichológushoz, mivel nem képes édesanyjának egyszer sem kimondani, hogy szereti, emellett néhanapján vakarja a „fütyijét”, de mára már csak unalomból. A pszichológus hipnotizáláshoz folyamodik, hogy a fennálló rendellenességet orvosolni tudja. Hogy sikeres-e a terápia, nem tudhatjuk. Dr. Keve a kezelés végén látszólag nyugodt szívvel engedi az édesanya karjaiba kisfiát. Bízhatnak-e ebben a szereplők, avagy a közönség?

Mindez tragikus, de mégis a felszínen ott vannak a poénok, amelyeken szívesen nevetünk, kell a fellélegzés. Plazma áramlat van, minden szerep összefolyik: az édesanya élete a kisfiáéval, az ovis társaké, szerelmeké, s nem utolsó sorban a barátoké, akik lehet, hogy csak ismerősök? Felolvasó színházban vagyunk, mégis fizikalitás pezseg a mozdulatokban, mondatokban, az egész térben.  A színészek – akiket képtelen vagyok megkülönböztetni a szerepüktől, megtörténik az átalakulás – alávetik magukat mindenik helyzetnek, már-már annyira, hogy a néző nem képes követni az átalakulási folyamatot. Nincs gyeplő, ez a legeslegszebb az egészben.

A színészeknek több szerepet is játszaniuk kell, ez az előadás ritmusát is segíti. Nincs tétlenség csakis a játék. Mindenképp jót tesz az előadásnak az az úgynevezett pörgés, a nézőnek nincs lehetősége kiszállni, neki is ki kell vennie részét a játékból.

A szavak hordereje képi világot ad, akár díszletet, jelmezt is. Teljes a szabadság, amivel élni kell. Az, hogy Peti nem képes édesanyjának kimondani egész életében egyszer sem, hogy szereti, nem csak a Fábián családot viseli meg, minket is feszélyez. Várom a megoldást, ha már ez a kisfiú megjárta saját poklát, akkor legalább oldódna fel az akadály. Megtörténik az elidegenítés is: egyik pillanatban egy színész a másik színésztársát fedi fel, a szövegkönyvvel mókáznak. Ezek mind jelzések, hogy ne felejtsük el, színházban vagyunk. A terápia átélése megtörténik a teremben: a pszichológuson kívül, minden szereplő a közönségből érkezik, s oda is tér vissza. A színészek jól érzik magukat a szerepekben. Egyáltalán nem kevés odafigyelés, összpontosítás eredménye, hogy időutazásból, szerepváltásból szerepváltásba ugyanazt az éber energiát hozni és fenntartani.  A játék egyik fő erénye az intenzitás, amely legfőképpen a viszonyrendszerekben képes mindvégig megmaradni. 


A darabban megjelenő témák, korunk divatos időtöltései, mozgalmai, a férfi-női viszony, munkahely mind a szórakoztatás irányába terelődik. Ezeket trendi nevek is nyomatékossá teszik: NewAge Boszi, Blackhole Son, hipnotizőr király, Köcsög.  A kisfiú életében megjelenik a szuper ego, más néven Okoska, a felettes én, aki mindössze egy hang. Bölcs tanácsaiban a huszonegyedik századi férfi-nő viszonyát boncolgatja, amely voltaképpen mulatságos, mivel reménytelenül sarkított. Okoskától tudjuk meg, hogy a kisfiú az Ovibrader nevet viseli születésétől fogva. Ez a kettejük titka marad.

Az abszurditás a darab legelejétől a legvégéig jelen van: az indiai férfi története, aki feleségül vesz egy fügefát, a főszereplő, aki lelke legmélyén báránynak érzi magát, ezért elkezdi átműttetni magát, vagy az álom, ahol Fábiánné elveszíti farkát és ezért fiát okolja. A főszereplő újra kisgyerek, a pszichológus szerint nincs baj. Mégis könyörög a válaszért hozzánk: „Ugye nem vagyok bárány?”

sándor.orsi