Rögtönzött terápia a színházban

A Plazma 2, avagy az Ovibrader című darabban Garaczi László eredetileg a Vagina Monológok férfi változatát írta meg, mégis mindenkinek szól, mindenkire hatással van, de – Fincziski Andrea szavaival élve – „mindig az anyáknak a legnehezebb”.

Olyan tabutémát dob fel, mint a gyerek szeretésének a mikéntje – hiszen a túlzott szeretet akár meg is fojthatja a gyereket és hiába jó a szándék, a végeredmény akár az is lehet, hogy sérül. Így jár az előadás Péter(ké)je is – anyja követelőző szeretetéhsége miatt. Még a bűvös „sz” betűs szót sem tudja kimondani. Mint kiderül nem logopédiai okokból.


Ez hatással van a későbbi viszonyaira is, sőt az egész életét befolyásolja. Nem képes intim kapcsolatot kialakítani a körülötte élőkkel, a végén már saját anyja is képtelen arra, hogy szeresse őt.

Bejön a képbe a becézgetés hátulütője is, ami jelen esetben abban nyilvánul meg, hogy a folyamatosan „báránykámozott” Péter végül tényleg elhiszi, hogy ő nem ember, hanem egy bégető állat – az áldozati bárány.

A helyzet éppen a lehetetlensége miatt komikus, de a háttérben meghúzódó tragédia komolyan elgondolkodtatja a szülőket, nem beszélhetünk nézői kényelemről. Csurulya Csongor szerint „az előadás legyen a műtét színhelye, itt és most”. És valóban, a Plazma2 hatására mindenki alávetheti magát egy bizonyos önröntgenezésnek, hiszen nem csak a szülőknek üzen. Sarkított képet mutat egy unalomba, megszokásba fulladt kapcsolatról, a néha megszólaló „Ovibrader” pedig precízen és könyörtelenül beszél a férfi és nő viszonyának négy fázisáról, amelyen nem lehet nem elgondolkozni.

Terápiás jellegű előadás volt ez mindenkinek, aki részt vett rajta – és ki tudja? – lehet, hogy ez volt az elbárányosulás megelőzésére tett első lépés?

szabó.janka