Tea, Forgách, angolos replikák

kérdez Köllő Kata
válaszol Forgách András

– Író, dramaturg, rendező, színikritikát ír, jó fotókat készít, egyetemi tanár, és rajzol is. Ő Forgách András.
– Nem vagyok egyetemi tanár.


– Mi kell történjen ahhoz, hogy darabot írjál?
– Én soha nem mentem a színházhoz. Minden darabom úgy született, hogy vagy molesztáltak, vagy született egy darab. Voltak darabok, amiket megírtam rendelés nélkül is. Például A fiút is. Szabó K. egy új darabot akart. Arra gondoltam, hogy ha kell a világnak, akkor jó, de én nem rendezem meg az ősbemutatómat.

– Nem szeretsz nyomulni?
– Nem szeretek. Bár tanítanak rá. A húgom nyomába tudok nyomulni. Négyen vagyunk testvérek, ebből kettő nyomulós, kettő meg nem. A nyomulósok vörös hajúak, a nem nyomulósok fekete hajúak. Voltak. Én nem nyomulós vagyok.

– Amikor dramaturgkodsz, akkor könnyű szívvel húzol más szövegéből?
– Nagyon könnyű szívvel. Imádok húzni.

– Te ch-val írod a neved, de a testvéreid cs-vel. Hogy van ez?
– Elírták az anyakönyvemben. Arra gondoltam, hát jó, ha a sors úgy akarja, hogy ch-val éljek, akkor rendben van.

– Az nyilatkoztad, hogy nem kell látni az előadást ahhoz, hogy kritikát lehessen írni róla. Tisztázzuk ezt.
– Ezt én bebizonyítottam. Olyan előadásról írtam részletes elemzést, amit nem láttam. Nem kell sok dolog hozzá: tudod, hogy ír az adott kritikus az adott lapba, vannak fényképek, elégszer láttál az adott szövegből készült előadást, vagy a színész különböző szituációkban, ismered hogyan működik az adott színház, ráadásul a kollégák is mesélnek. A végére már annyi mindent tudsz, hogy majdnem kialakul egy háromdimenziós képed az előadásról.
– S ez botrányt keltett?
– Nem keltett botrányt. Senki nem olvasta. Vannak olyanok, akik akkor se látták az előadást, ha megnézték. Én ehhez képest elég jól állok.

– Ösztöndíjjal kerültél Berlinbe?
– Igen. Egy díszlettervező barátom jött szembe velem az utcán, ez ’83-ban volt, és kérdezte, hogy akarsz-e Peter Stein mellett dolgozni Berlinben. Mondtam, persze. Ki az a Peter Stein?

– Színészként soha nem akartál megnyilvánulni?
– Nem kértek fel.

– Miért pokol a rendezés?
– Mikor rendező vagy, akkor kívülről az látszik, hogy mindenki tőled kérdez. Ez belülről olyan, mint egy sivatag. Sehol senki.  
biró.réka